لوله مانیسمان (لوله بدون درز)

ابتدا لوله مانیسمان را بشناسید

لوله مانیسمان، به لوله seamless نیز معروف است. منظور از لوله مانیسمان، لوله بدون درز است که به دلیل اسم مخترع آن (برادران مانیسمان Mannesmann) به این نام خوانده می شود. بدنه یکدست و بدون درز لوله مانیسمان به دلیل روش تولید آن می باشد.

در تولید لوله مانیسمان از شمش فولادی استفاده می شود (بر خلاف  سایر لوله ها که از ورق تولید می شوند)، به این صورت که شمش فولادی داخل کوره گرمادهی می شود تا قابلیت شکل دهی پیدا کند و به این روش، لوله مانیسمان بدون درز تولید می گردد. (از شمش چهار گوش نیز به عنوان مواد اولیه تولید این نوع لوله می‌توان استفاده کرد، اما این روش به‌ دلیل افزایش هزینه‌ ها اغلب کمتر استفاده می شود.)

 

انواع لوله مانیسمان موجود در بازار کدام است؟

قبل از اقدام به خرید لوله مانیسمان باید حتما انواع آن را بشناسید تا انتخاب صحیحی داشته باشید. انواع لوله مانیسمان را می توان به روش های مختلف دسته بندی کرد. در ادامه، به دسته بندی پرکاربردی که زمان خرید با آن ها مواجه می شوید اشاره می کنیم.

۲-۱- انواع لوله مانیسمان از نظر جنس

به طور کلی، لوله های مانیسمان در دو نوع فولادی و استنلس استیل تولید می شوند. لوله مانیسمان گالوانیزه نیز در بازار وجود دارد؛ اما این جنس لوله بعد از پروسه تولید لوله فولادی ایحاد می شود. به این معنی که لوله فولادی مانیسمان به گالوانیزه تبدیل می گردد.

 

انواع لوله مانیسمان از نظر روش تولید

طبق استاندارد ملی ایران، لوله های بدون درز فولادی از دو روش گرم و کشش سرد قابل تولید هستند که به صورت زیر دسته بندی می شوند:

  • تولید لوله های با اندازه اسمی ۴۰ میلی متر یا کمتر، به وسیله گرم تمام شده یا کشش سرد مجاز می باشد.
  • لوله های دارای اندازه اسمی ۵۰ میلی متر و بالاتر باید به روش گرم تمام شده تولید شوند. (مگر اینکه بین مشتری و سازنده توافق حاصل شود که به روش کشش سرد تولید گردد.)
مدیریت سایت